Flügger og Brødrene Dahl: Sådan arbejder vi med 'kunden i centrum 2.0'

Flügger og Brødrene Dahl: Sådan arbejder vi med 'kunden i centrum 2.0'

Flügger Farver og Brødrene Dahl udbygger sine kundekanaler digitalt, så kunderne fremover får en mere flydende og effektiv købsoplevelse. Det handler om at udnytte eksisterende data i virksomheden og indsamle oplysninger fra kunderne, der målretter nyhedsbreve og salgsfremstød bedre.

P360.dk by Columbus

Columbus
Redaktionen
Tags: 
; 13.10.14    : 14:26

Internethandel er blevet en kæmpe milliardforretning i Danmark. Men det handler ikke kun om have en flot og brugervenlig hjemmeside og hurtig levering. Det handler i stigende grad om at sikre, at kunden føler sig unik og husket i en verden af hurtig og anonym onlineshopping.

Derfor har flere danske virksomheder lagt en omni-channel-strategi, der for dem er blevet en slags ’kunden i centrum 2.0’. En af de virksomheder, der har lavet en omni-channel-strategi, er Flügger Farver. Tidligere måtte den detail-tunge virksomhed famle lidt i blinde, når det handlede om at følge en kunde til dørs og være nærværende. Men en omnichannel-strategi har ændret på det. 

Kundeklub giver værdifulde data

I marts måned 2014 stiftede virksomheden Flügger Farver Klub. Klubben er gået fra nul til 175.000 medlemmer på lidt over et halvt år. Tania De Sanctis er digital manager hos Flügger Farver, og hun har været med til at få oprettet klubben. Og årsagerne var simple:

»Vi stod med mange tusinde kunder, som vi ganske enkelt ikke kendte. Vi kunne intet sige om deres adfærd, købsfrekvens, hvad de købte og så videre. Derfor kunne vi ikke rigtige målrette vores tilbud og muligheder til den enkelte kunde, og derfor besluttede vi os for at lave en kundeklub,« siger Tania De Sanctis.

Og fordelene er mange, nu hvor klubben kaster rigtig meget data af sig:

»De største gevinster er, at vi med vores Flügger Farver Klub kan følge kunder både online og  offline. Det gælder både før, under og efter et køb. Dermed får ’kunden i centrum’ en helt ny, digital dimension. Vi kan selvsagt måle på en række af de her nye kanaler. Vigtig data, vi ikke havde tidligere,« forklarer den digitale manager.

Dynamics AX giver nye muligheder

Omni-channel marketing kan samtidig være med til at sende et professionelt signal til kunder og samarbejdspartnere, der forventer ens behandling på henholdsvis en online-shop og i den fysiske butik. Med Microsoft Dynamics AX kan virksomheden udnytte systemets Retail Headquarters, der giver nem og hurtig adgang til både interne og eksterne data. Finn Rode, der er ekspert i Dynamics AX hos Columbus uddyber:

»Den glidende og gode kundeoplevelse kan kun opnås, hvis man indsamler og forstå sine data. Men den opnås også kun, hvis man har mulighed for at lave en central vedligeholdelse af sine data. Dynamics AX nedbryder så at sige barriererne mellem kunde og virksomhed. Og det sker med hjælp fra data. Præcis som flere og flere danske virksomheder har fået øjnene op for,« siger Finn Rode.

Brødrene Dahl ser en klar meromsætning

Et andet sted, hvor man er begyndt at bruge en aktiv omni-channel-strategi, er hos grossistvirksomheden Brødrene Dahl. Her fortæller Christian Agger, der er e-handels- og marketingsdirektør, at trods en relativ ny strategi, kan man allerede måle effekterne.

»Omnichannel-kunder skaber en meromsætning på 5,73 procent kontra dem, som Brødrene Dahl ikke har et digitalt skelet på. Vi har dermed formået at omsætte vores transaktionsdata på en helt ny måde. De data bruger vi både aktivt i vores kontakt med kunderne, så den bliver langt mere målrettet. Vi bruger det også internt i forretningen til at måle effekten af eksempelvis kampagner,« siger Christian Agger.  

Tilbage hos Tania De Sanctis kan Flügger Farver også se positive effekter. Hun kan ikke komme ind på konkret hvor meget mere værd, omni-channel kunderne er værd, men hun bekræfter udviklingen.

En stor Deloitte-undersøgelse fra 2013, der har undersøgt eBays e-handelsstrategi og kundernes købsmønstre, viser, at amerikanske og europæiske omni-kunder hos eBay skaber 208 procent større omsætning på en række varegrupper, kontra den omsætning, der er på selvsamme produkter i fysiske butikker. Den tendens bekræfter Tania De Sanctis fra Flügger Farver. 

Du kan høre mere om omni-channel-marketing og integrationen med Dynamics AX hos Finn Rode fra Columbussamt få gode råd fra en kommende forfatter på området her.

Find yderligere informationer om Dynamics AX på: http://www.columbusglobal.com/da-DK/Shared/Technology/DK_technology/Microsoft-Dynamics-AX

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.