Vejen til bedre beslutninger: Big Data

Vejen til bedre beslutninger: Big Data

Tidligere var det dyrt – og besværligt – at opnå et kommercielt, fornuftigt udbytte af ustruktureret data. I dag er der til gengæld værktøjer og programmer, som kan håndtere udfordringen uden at vælte it-budgettet.

P360.dk by Columbus

Columbus
Redaktionen
; 03.04.14    : 13:32
2.500.000.000.000.000.000 bytes kan bruges strategisk, fordi de mange informationer, som teknologien efterlader om os skal struktureres. Populært set kaldes det for Big Data.

2.500.000.000.000.000.000 bytes kan bruges strategisk, fordi de mange informationer, som teknologien efterlader om os skal struktureres. Populært set kaldes det for Big Data.

Det er en teknologisk udfordring at få skabt struktur i store mængder af ustrukturerede data. Big Data er svaret, fordi værktøjer kan strukturere det ustrukturerede.

Big Data er både data som hentes via nettet, som sociale medier og lignende, men også den mængde af data som skabes i eget datacenter, som fx korrespondance, dokumenter, tilbud og relationer med kunder.

Her handler det nemlig om at finde sammenhænge mellem og tendenser i de enorme, tilgængelige mængder af data. Som et billedligt eksempel kan nævnes et supermarked, hvor en masse kunder ankommer i rush hour til supermarkedets parkeringsplads. Fordi kunderne er aktive på mobiltelefonen, kan supermarkedet måle antallet af kunder og således være beredt i kasselinjen. På den måde bliver Big Data en smartere brug af it og dermed en afgørende platform i forhold til konkurrencefordele.

Uden at vælte it-budgettet

Tidligere var det dyrt – og besværligt – at opnå et kommercielt, fornuftigt udbytte af så meget data. I dag er der til gengæld værktøjer og programmer, som kan håndtere udfordringen uden at vælte it-budgettet.

I Microsoft’s whitepaper ”Big data – what is it and why does it matter?” er det produkter som Microsoft BizTalk, SharePoint og SQL Server, der benyttes til at trække struktureret og ustruktureret data fra diverse data warehouse-løsninger. Disse data kan derefter overføres til Microsoft Dynamics CRM og viderebehandles til konkret viden. En viden som kan bruges til at forstå forbrugeradfærd, forbedre service, kundeoplevelser og produkter

Du kan læse mere om Microsoft og Big Data her.

 

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.