Varelager? Ikke hos logistikprisvinderen Vola

Varelager? Ikke hos logistikprisvinderen Vola

Med ERP, lean og kanban opnår Vola effektiv forsyningskæde og levering på 1-2 dage uden behov for varelager eller gæt på produktionsbehov

Peder Nygaard

Vola A/S
COO
; 28.08.14    : 13:44
Vola i Horsens producerer udelukkende til ordre med innovativ tænkning i supply chain

Vola blev begavet med prisen fra effektivitet.dk og IDA Produktion og Logistik på baggrund af, at Horsens-virksomheden har været forudseende, innovativ og ambitiøs omkring udviklingen af et nytænkende logistik-koncept ud fra en ”time-to-market”-filosofi.

Det arbejde er på ingen måde stoppet med prisen i 2012. Tværtimod har armaturproducenten sat endnu mere fart på opgøret med varelagrene.

»Vores logistik- og supply chain-strategi er en langstrakt proces – og meget bevidst ikke et enkelt projekt. Vi har ikke blot indført en enkelt robot eller et lagerstystem, men det er et kontinuerligt arbejde over nu 12 år for at reducere gennemløbstiden for vores produkter,« siger Peder Nygaard, COO i Vola til P360. 

»Vi har stort set fjernet vores varelager og producerer nu kun til ordre. Vi har tidligere trukket fjernlagre hjem til et centrallager, men det er nu også lukket. Vi har gearet produktionen til at omstille sig hurtigt og har 1-2 dages leveringstid. Vi er ganske enkelt gået væk fra at gætte på hvad vi skal producere til at kunne producere hurtigt i stedet,« siger han videre.

Microsoft Dynamics ERP, lean og kanban sikrer effektiv forsyningskæde

Vola har via indførelsen af en lean organisationskultur, målrettet brug af virksomhedens Microsoft Dynamics ERP-system og et egenudviklet kanban-system sikret en optimal synkronisering mellem flow i kundeordrer og den daglige produktion.

»Normalt vil lagre forøges for at håndtere væksten. Vi arbejder meget i projektmarkedet, hvor en del afhænger af, om de store projekter bliver landet. Det betyder, at vi skal kunne omstille produktionen på kort tid, og det er svært med et lager. Produktionsapparatet skal ved den traditionelle tankegang være gearet til at vedligeholde lageret, men der kan blive skabt for meget pres på værdikæden, hvis der skal både skal produceres til ordre og til lager,« siger Peder Nygaard.

En oplagt fordel ved udelukkende at producere til ordre er, at Vola ikke har bundet store værdier i et varelager. Det kræver dog, at værdikæden er indrettet så fleksibelt, at flaskehalse er eliminerede.

»Vi skal sikre, at når der bliver rigtigt travlt, så skal vi kunne geare op og ned – vi skal kapacitetsberegne og bruge energi på det. Vi har været så heldige her i 2014 at have en pæn fremgang, og vi har hele tiden kunnet tilføre resurser. Stilner det lidt af igen, så kæmper vi ikke med et lager, som vi har dimensioneret op,« siger han

Volas arbejde med værdikæden med blandt andet QRM-tankegangen (Quick Response Manufacturing) betyder, at der er så få trin fra ordre til færdig vare som muligt. Værdikæden understøttes af virksomhedens ERP-system, Microsoft Dynamics AX.

»Når en sælger i München bekræfter et salg, så popper den direkte op på en montageskærm, uden nogen har rørt ved ordren – vi har ikke tid til at en medarbejder skal tjekke eller frigive, så vi producerer med det samme. Det er automatiseret ordreoprettelse, da vi har stort fokus på hastighed, og der må ikke være stopklodser i ERP – fx en planlægger, der skal godkende inden varen sættes i produktion,« siger Peder Nygaard.

Microsoft Dynamics AX-løsningen hos Vola er en ældre løsning, som er tilpasset virksomhedens værdikæde og dermed også understøtter behovene i logistikken. Arbejdet med at minimere produktionstiden og effektivisere værdikæden stopper dog ikke dér for Vola.

»Vi arbejder videre inden for samme filosofi (QRM, red.), så vi inden for ganske få dage kan levere noget, vi aldrig har produceret før. Hastigheden og fleksibiliteten er endnu vigtigere nu, da vi skal hele tiden retfærdiggøre, hvorfor vi producerer i Danmark. Hastigheden er en ekstra konkurrencefordel for os, og vi har for eksempel flyttet vores designafdeling ind midt i produktionen – der er nærmest ikke tid til at gå fra det ene kontor til det andet,« slutter Peder Nygaard.

Den Danske Logistik og Supply Chain Management-pris uddeles den 28. oktober 2014.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.