Udvid kvalitetsstyringen til også at omfatte leverancekæden

Udvid kvalitetsstyringen til også at omfatte leverancekæden

Efterhånden som leverancekæderne er blevet mere komplekse, er leverancekæderisiciene også øget. Under de nuværende globaliserede forhold bliver kvalitetsproblemer hos én leverandør hurtigt hele leverancenetværkets problem. Mange diskrete produktionsvirksomheder forsøger at håndtere den problemstilling gennem mere formelle kvalitetsstyringstiltag, der også omfatter leverancekæden.

; 08.04.14    : 08:19

Robin Højstrøm

Columbus
Digital Marketing Lead

De fleste diskrete produktionsvirksomheder foretager stadig i dag kvalitetsstyring i et papirbaseret system eller egenudviklede systemer bestående af regneark, databaser, e-mail, dokumenter og andet. Ved at overgå til et automatisk kvalitetsstyringssystem, der er en del af et bredere ERP-system, kan de diskrete produktionsvirksomheder afskaffe de spredte, enkeltstående kvalitetssystemer og overgå til et centraliseret system med harmoniserede kvalitetsprocesser i hele organisationen. Mere konkret overgår de diskrete produktionsvirksomheder til at styre traditionelle kvalitetsaktiviteter centralt, som f.eks.: overtrædelser, årsagsanalyser, korrigerende og forebyggende tiltag, dokumentstyring, revisionsstyring og andet.

Spørgsmål, I skal besvare:

Kender I jeres kvalitetsomkostninger?

Kender I reelt omfanget af leverandørernes kvalitetsstyring?

Ud over kvalitetsafdelingen søger de førende diskrete produktionsvirksomheder også at forbedre kvalitetsudførelse ved at fokusere på synlighed og statistiske proceskontroller af både produktionsprocesser og leverandørprocesser. Værktøjerne kan hjælpe en virksomhed til at nedbringe variabilitet og risiko i processer, så virksomheden bliver mere effektiv og i højere grad kan tilpasse sig de hastigt foranderlige markedsforhold.

For hurtigt at skabe forbedringer i kvalitetsstyring tager de førende diskrete produktionsvirksomheder følgende skridt:

  • Automatiserer kvalitetsstyringen i et centralt system
  • Fokuserer på kvalitetsaktiviteter, der nedbringer og afhjælper leverancekæderisici, såsom leverandørers kvalitetsstyring, årsagsanalyser og overholdelse.

Fokus på ERP-systemet

Kvalitetsstyring

Kvalitet er en af de nøgleegenskaber, der gør, at en virksomhed og dens produkter kan skille sig ud fra andre. Men kvalitetsstyring er dyrt for virksomheden og kræver normalt omhyggelig gennemførelse og revision.

Kvalitetsstyringsfunktionerne i Microsoft Dynamics AX giver mulighed for at definere og administrere kontrolpunkter for virksomhedens kvalitetskontrol. Kvalitetsordrer udstedes automatisk til kvalitetspersonalet, og kvalitetsmål registreres til efterfølgende analyse og certificering. Tilfælde af manglende kvalitetsopfyldelse kan administreres i en lukket proces, der omfatter rapportering af manglende overholdelse, modydelser og korrigering.

Rapportering af manglende overholdelse

Rapportering af manglende overholdelse sker direkte via kvalitetsstyringen. Alle tilfælde af manglende overholdelse registreres med årsagskode til brug for årsagsanalyse. Ved at bruge de indbyggede advarsels- og workflow-værktøjer kan hele virksomheden holdes informeret og opdateret, når tilfælde af manglende overholdelse forekommer og i den efterfølgende behandling gennem systemet. Ressourcer og udgifter, der opstår til løsning af problemerne, kan registreres, så omkostningen ved kvalitetssvigt kan fastlægges.
Ved alle kvalitetssvigt kan udbedrende handlinger sættes ind for at forebygge gentagelse, og det er vigtigt i virksomheder, der anvender LEAN-metoder til løbende forbedringer.

De dygtigste diskrete produktionsvirksomheder har over 75 % større sandsynlighed for at distribuere kvalitetsdata til alle afdelinger i virksomheden end andre virksomheder, der ikke er så langt i processen.

Baseret på en benchmarkundersøgelse udarbejdet af Aberdeen Group for Columbus

Statistisk proceskontrol og leverandørsynlighed

Dynamics AX benytter SQL Reporting og Analysis Services, så det er muligt at få et indgående kendskab til eventuelle tendenser og mønstre i kvalitetshændelserne. “Selvbetjeningsdelen” i Business Intelligence-løsningen giver brugerne mulighed for at oprette sikre rapporter med træk og slip-udarbejdelse og få vist key performance indicators (KPI'er) direkte som management dashboard-visning (kaldet Rollecentre).


Læs meget mere på columbusglobal.dk/manufacturing


Columbus indgår i tæt samarbejde med produktionsindustrien og udvikler målrettede løsninger som overbygning til den pålidelige Microsoft platform. Vores løsninger opfylder ofte 80 % af branchens krav i standardløsningen, og med en grundlæggende systemkonfiguration opnår virksomhederne den fulde effekt på forretningsresultaterne med lavere samlede ejeromkostninger.

To-Increase, der er global ISV og en division af Columbus, har udviklet softwareløsninger af høj kvalitet til produktionsvirksomheder siden 1999. Divisionen tilbyder i dag en omfattende portefølje af tilpassede moduler og branchespecifikke løsninger, der nedbringer implementeringstid og -omkostninger og samtidig forbedrer virksomhedsdriften. Kunder over hele verden benytter den brede portefølje af softwaremoduler med det mål at forbedre virksomhedens resultater og dermed aktionærværdien.

Den fulde Columbus løsning omfatter procesmodellering af bedste praksis-standard med RapidValue, den førende ERP-løsning med Microsoft Dynamics AX, specialudviklede produktionsmoduler fra vores softwaredivision To-Increase og den afprøvede implementeringsmetode SureStep+.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.