TOP-TOY leger sig ind i en fremtid med gladere kunder og mere salg

TOP-TOY leger sig ind i en fremtid med gladere kunder og mere salg

TOP-TOY tester i øjeblikket nye cross- og omnichannel-løsninger, og mobile kioskløsninger baseret på tablets ventes rullet ud i store dele af kæden allerede i år.

Kenneth Messerschmidt

Top-Toy A/S
Group IT Development Manager
; 10.07.14    : 08:46
Top Toy med Mobilt POS system i BR butikkerne

TOP-TOY A/S, der står bag Fætter BR-butikkerne og TOYS”R”US-franchisekæden samt legetøjsgrossisten Norstar, der er vokset støt siden den blev stiftet for mere end 50 år siden, er i gang med nye tiltag, der skal sikre flere kunder i de butikker.

Det er dog umiddelbart ikke en stor forkromet omnichannel-strategi, der ligger til grund for legetøjsgigantens cross- og omnichannel-tilgang. Her forsøger man sig i stedet frem med mindre og lette løsninger der hurtigt kan teste af om et koncept virker eller ej – selvfølgelig linket op til virksomhedens overordnede strategi

»Vi har ikke nogen treårsplan for vores omnichannel-strategi som sådan. Der er dog ikke nogen tvivl om, at vi skal fokusere på at håndtere kundeprocesser fuldstændig sømløst uanset salgssteder og kanaler. Det er et af de vigtigste mål for vores butikker, både de fysiske og online,« siger Kenneth Messerschmidt, der er IT Development Manager i TOP-TOY A/S.

En af måderne det skal ske på, har TOP-TOY A/S fået sporet sig ind på. Et forsøg i fem butikker landet over er nu ved at nå et punkt i prøveperioden, hvor det skal bredes ud til øvrige butikker efter succes blandt både kunder og ansatte.

Pilotprojekter med tablets

»Vi har kørt et pilotprojekt med instore-kiosker i butikkerne. Fra en iPad i Fætter BR-butikkerne kan man tilgå langt flere varenumre, end vi har plads til i butikkerne. Dermed kombinerer vi fortræffelighederne med webshops med de fysiske butikker. Det gør det muligt for kunderne at købe varer, der fx er udsolgt eller ikke er i butikken af fysiske årsager og få dem sendt hjem,« siger Kenneth Messerschmidt.

»Scenarierne for den løsning er mange, men et eksempel er, at en ekspedient overhører to kunder tale om badebassiner, som de ønsker sig i større størrelse, end der er i butikken. Tidligere kunne man henvise til webshoppen, men vi kan kun gætte på, hvor mange salg der er gået tabt på den konto. Nu kan man i stedet bestille den til direkte levering hos kunden, hvilket giver en massiv fordel,« siger Messerschmidt.

Løsningen skal rulles ud i 50-100 Fætter BR-butikker inden for en overskuelig tidshorisont. Det bliver formentlig kun til butikkerne med den muntre, pelshueklædte figur i logoet. De øvrige butikker under TOP-TOY A/S’ paraply, TOYS”R”US, har en størrelse, der gør det muligt for dem at holde langt flere varenumre end de mindre Fætter BR-butikker.

Skifte i e-handel stiller krav

Ifølge TOP-TOY A/S’ IT Development Manager har e-handlen taget et skifte, som stiller store krav til it-afdelingerne i handelsvirksomhederne.

»Som vi oplever det, skal vi blive mere skarpe på, hvor vi kan skabe værdi og give kunderne dén kundeoplevelse, der er afgørende for salget. Meget i det at handle på nettet handler i dag om user experience. For ikke længe siden var det levering og priser, man kunne skille sig ud på. Nu er det så ensrettet, at kundeoplevelsen kan gøre forskellen. Kan man gøre det lidt bedre, end kunden havde forventet, så er der meget vundet. Kioskløsningerne er et eksempel på, at vi prøver at tænke kundeperspektivet ind i vores omnichannel-setup for at skabe størst mulig værdi. Vi prøver det af og ser, om vi rammer en guldåre,« siger han videre.

TOP-TOY A/S, der har kontorer i Tune ved Roskilde samt i Brabrand her i Danmark, bruger i dag et egenudviklet ERP-system, mens de bruger Sitecore-webshop oven på en Commerce-server.

»Vi møder mange udbydere, der kommer med store løsninger. Men for os drejer det sig om at tænke i kunde- og medarbejderflows og så få de bedst egnede løsninger til at afhjælpe vores  udfordringer. Vi er kommet i gang med vores instore-løsninger for relativt få penge og på kort tid – noget, der nemt kunne have kostet mange hundrede tusinder kroner« siger Messerschmidt om legetøjsvirksomhedens pragmatiske tilgang.

Om TOP-TOY A/S

TOP-TOY er den største detailhandler og grossist inden for legetøj og relaterede produkter i Nordeuropa. TOP-TOY har været familiedrevet siden 1963 og drives i dag af tredje generation af Gjørup-familien. TOP-TOY er repræsenteret i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Island og Tyskland. Virksomheden har hovedkontor i Tune og har indkøbskontor i Hong Kong. De beskæftiger 2.300 personer.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.