Sæt processerne i automatgear

Sæt processerne i automatgear

Vi støder alle på det i vores arbejde. Forretningsprocesser, der ikke helt fungerer, er kedelige eller er omstændige, men ikke desto mindre nødvendige for at udføre vores arbejde og nå vores mål.

Thomas Honoré

Columbus
CEO
; 30.01.16    : 22:13
Sæt processerne i automatgear

De fleste chefer ved, at processer kan automatiseres, så medarbejdere kan få tid til at skabe mere værdi. Alligevel ser vi alt for få chefer gribe det indlysende potentiale, der ligger i at optimere virksomhedens processer for derved at frigøre medarbejdernes ressourcer.

Virksomhederne får mere og mere cement om benene

De virksomheder, som er mest styret af omfattende forretningsprocesser, er typisk virksomheder, der vokser hurtigt eller fusioneres, får kunder med store dokumentationskrav eller som befinder sig i brancher, som er underlagt offentlig regulering. Det kan være en fødevareproducent, der har behov for at dokumentere over for myndighederne, at der er styr på produktionen. Eller en produktionsvirksomhed, som har enten langstrakt eller kompleks produktion, hvilket skaber dokumentationsbehov. Disse og mange andre typer virksomheder er i risikozonen for at spilde millioner af kroner på omfattende manuelt og ikke-værdiskabende arbejde og bør være opmærksomme på de muligheder, der ligger i moderne procesautomatisering.

Manuelle forretningsprocesser vil aldrig skabe konkurrencemæssige fordele. Og procesautomatisering betyder, at du tjener flere penge, fordi du får et bedre overblik over din virksomhed, du får flere tilbud hurtigere ud til kunderne, du kan sætte den skarpeste pris, sikre den hurtigste produktions- og leveringstid og den bedste kvalitet. Kort sagt: Ved at automatisere forretningsprocesserne frigøres ressourcer til at skabe værdi og forbedre konkurrenceevnen.

Virksomheden er aldrig unik

De fleste virksomheders forretningsprocesser er for 80 procents vedkommende ens. Er du chef i en produktionsvirksomhed, en handels- eller logistikvirksomhed, så leder du en organisme, der fungerer stort set ligesom dine konkurrenters. Uanset om du producerer legoklodser eller konservesdåser, så er det stort set de samme processer, du arbejder med. Det kan være svært at erkende, at man ikke er 100 procent unik, men når det handler om at optimere virksomhedens vigtigste processer, er det en væsentlig erkendelse på vejen, at man fokuserer der, hvor man er eller kan blive unik. For kun på den måde kan man prioritere kræfterne på de områder, som gør én særlig.

Groft sagt forholder det sig sådan, at virksomheder med for mange manuelle forretningsprocesser risikerer at blive udsat for mindst tre ting, som ingen virksomheder kan tåle gennem ret lang tid:

-       Spild af tid, penge og ressourcer

-       Utilfredse kunder

-       Flere fejl, uheld og frustrerede medarbejdere 

Man skal altid kigge sig over skulderen

Derfor bør en vurdering af virksomhedens forretningsprocesser foretages kontinuerligt. Hvordan kan du automatisere? Hvordan kan du forbedre? Hvordan kan du gøre det lettere, hurtigere og billigere? Hvis du ikke gør det, er der nogle andre, der gør det, for kun på den måde kan man imødegå ovennævnte problemer, forbedre produktiviteten og strømline forretningen.

Automatisering af virksomhedens forretningsprocesser skaber derved væsentlige konkurrencemæssige fordele, og når verdensøkonomien endelig tager fart, handler det om at være parat til at ride på opsvinget. Så det gælder om at komme i gang og sætte procesautomatisering på agendaen i bestyrelseslokalet.

Kontakt Columbus på 70 20 20 37 eller send en besked, hvis du ønsker en dialog om, hvordan I kan optimere de processer, der gør jeres virksomhed unik og konkurrencedygtig.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.