Sådan fordobler du omsætningen på din online-shop

Sådan fordobler du omsætningen på din online-shop

Din virksomhed kan fordoble omsætningen på nethandel med en god omni-channel-strategi, viser flere undersøgelser. Men det handler om at følge kunden helt til dørs - og det kræver gode data.

Finn Rode

Columbus
Lead Solution Architect - Retail
Tags: 
; 03.10.14    : 11:50
Webhandlen vokser eksplosivt i disse år - og det kræver gode data at håndtere

Nethandlen i Danmark fortsætter med at sprænge rammerne for vækst. Dansk Erhverv anslår, at e-handel i 2015 i Danmark vil udgøre omkring 80 milliarder kroner. Det svarer til godt 15 procent af hele detailomsætningen. Derfor er der som dansk virksomhed penge at hente på at styrke sit digitale afsæt. Forestil dig så, at dine kunder ubesværet kan skifte mellem mobile platforme, kan følge din virksomhed på Facebook og føler, at din virksomheds nyhedsbreve er målrettede og ikke for overfyldte. Ja, så kan der være rigtig mange penge at hente.

Det er grundtanken i omni-channel marketing, der grundlæggende set handler om at give kunden en helt ny og mere flydende købsoplevelse og samtidig gøre hver kunde unik bygget på data. Og altså udnytte væksten i e-handel omtimalt. 

En stor Deloitte-undersøgelse fra 2013 i samarbejde med eBay viser, at en god omni-channel-strategi sikrer 93 procent større omsætning på eBays webshop. Det betyder, ’omni-channel-kunder’ lægger næsten dobbelt så mange penge pr. køb kontra de kunder, som virksomheden ingen relation har til. Undersøgelsen har analyseret både det amerikanske og europæiske marked for online handel. Og den har fokuseret på de kunder, som følger virksomheden på Facebook, har målrettede nyhedsbreve, er med i medlemsklubber og lignende.  

Rasmus Houlind er strategisk chef hos konsulentvirksomheden Magnetix og er ved at færdiggøre en ny bog med titlen ’Hvis det handler om mig, så køber jeg’. I den gennemgår han en lang række cases og analyser af omni-channel-strategier og effekterne af at give kunderne en flydende brugeroplevelse.

»Det er vigtigt at forstå, at omnichannel ikke udelukkende handler om marketing. Det handler om at forstå og følge kundernes adfærd på alle kanaler og bruge den konstruktivt, så kunden oplever en fuldstændig sømløs tilgang til virksomheden. Også selvom de skifter kanal undervejs. Derfor handler det i høj grad om altid at genkende kunden og at opsamle og benytte data i sin kommunikation og service,« fortæller Rasmus Houlind. 

Dynamics AX bruger Retail Headquarters

For Microsoft-kunder, der bruger Dynamics AX, er det også blevet nemmere at give kunderne en bedre oplevelse. Indbygget i systemet er nemlig Retail Headquarters, der trækker på virksomhedens data fra lagerstyring, finans, supply chain og Business Intelligence. Det kan nu kombineres med Mobile point of sale (POS), online butikker, kataloger og callcentre sammen med sociale medier.

Finn Rohde, der er Lead Solution Architect hos Columbus og ekspert i Dynmaics AX uddyber:

»Dynamics AX's Retail Headquarters nedbryder altså de klassiske siloer og sikrer, at kunder får opbygget 'min egen kanal' i stedet. De vil selv have lov at bestemme. Det giver en købsoplevelse uden forhindringer. Netop det, som omni-channel handler om,« fortæller han.

Komplekse køb kan omsættes

Når konen køber en ny taske, eller når manden insisterer på at købe ny bil, sættes et større apparat i gang. Først skal venner og familie spørger til råds. Så læser man brugeranmeldelser på nettet. Så går man måske ned i butikken og tjekker taskens kvalitet eller bilens køreegenskaber. Og ifølge Rasmus Houlind kan hele den købsproces omsættes, fordi alle de kanaler i dag efterlader digitale spor.

»Måske sker købet først længe efter kunden har været i butikken, når kvinden har en stille stund på en café i nærheden af butikken. Eller manden sider på en onlineshop for biler. Det er meget vigtigt for en virksomhed at forstå, at samspillet mellem kanalerne hænger uløseligt sammen for kunden. Men ofte er det ikke tilfældet for mange virksomheder,« siger Rasmus Houlind.

Og han følger op:

»Den gode virksomhed kan altså opsummere kundernes adfærd hurtigt og brugbart. Både så kunden føler sig velkommen, men også så kunden ikke føler sig overvåget. Det handler bare om, at kunden ikke skal starte forfra, hvis vedkommende skifter kanal«.

Udbredelsen af smartphones og tablets har samtidig rykket grænsen for, hvordan kunder handler. En anden undersøgelse fra eMarketer viser, at 34 procent af kunderne på både det amerikanske og britiske marked forventer, at de kan shoppe hos virksomheden 24 timer i døgnet, alle ugens dage – på alle platforme. 

Hvis du vil vide mere om mulighederne med Microsoft Dynamics AX og omni-channel marketing, kan du kontakte Finn Rode øverst i højre hjørne her på siden. Du kan også læse to danske virksomheders erfaringer med en god omni-channel-strategi her på p360.dk.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.