Cloudbaseret Business Intelligence giver indsigt – men pas på faldgruberne

Cloudbaseret Business Intelligence giver indsigt – men pas på faldgruberne

Værktøjer til beslutningsstøtte er blevet langt billigere og mere tilgængelige end for blot få år siden og har opnået en nærmest eksplosiv udbredelse. Men selv de flotteste visualiseringer og rapporter er stadig ikke bedre end de datasæt og modeller, de bygger på.

Lars Bo Nielsen

Columbus
BI Manager
; 25.02.16    : 10:32
Cloudbaseret Business Intelligence giver indsigt

Selv for den lejlighedsvise læser af rapporter fra Gartner og de andre store analysehuse, står det klart, at cloudbaseret forretningsindsigt er et af de allermest interessante områder inden for professional services lige nu. Det skyldes dels store spring i tilgængelighed og brugervenlighed, dels virksomhedernes øgede behov for at kunne reagere hurtigt på ændringer i f.eks. marked, pipeline, kundeportefølje og salg. Samtidig dykker prisen på BI-services hurtigere end en sulten tårnfalk på jagt efter mus.

”Beslutningsstøtte-systemer og Business Intelligence har været længe på markedet. Men de var i mange år forbeholdt koncerner med virkelig tunge IT-budgetter, mainframeadgang og dedikerede analyseafdelinger,” siger Lars Bo Nielsen, leder af BI-afdelingen i Columbus.

”Løsningerne blev gradvist mere tilgængelige, men det helt store gennembrud kom først med cloudteknologien, der eliminerede behovet for en kostbar, fysisk infrastruktur at drive dem på. Samtidig erkendte virksomhederne efter sidste finanskrise, at de var nødt til at kunne reagere markant hurtigere på ændringer i forretningsgrundlaget. Der skulle øjeblikkelig indsigt til, og det var utilstrækkeligt med kvartals- eller månedsrapporter – eller at skulle vente i ugevis på udtræk og specialrapporter,” konstaterer han.

”Hvor er mit dashboard?”

Denne ”perfekte storm” skabte grundlaget for, at cloudbaserede BI-løsninger de seneste år er blevet så udbredte. Endda i en grad, at en ny CEO ofte – som noget af det første – spørger, hvor hun finder sit dashboard, dvs. det overblik på pc’en eller mobilen der giver konstant opdateret indsigt i f.eks. salg, nye kunder og fremdrift i forretningskritiske projekter.

Den mest kendte og udbredte cloudbaserede BI-løsning er i dag Microsoft Power BI, som Columbus rådgiver om, men der findes også andre. Fælles for løsningerne er, at de hverken kræver hardwareinvesteringer, analytikere eller særlig knowhow at anvende. Men deri ligger også risikoen, advarer Lars Bo Nielsen.

”Ser vi på Power BI, kan du reelt uploade data fra flere forskellige kilder og begynde at manipulere dem. Det tager ikke mange minutter at tage de første spæde skridt, og du kan hurtigt sammenstykke en flot og professionelt udseende visualisering baseret på data både fra virksomheden og eksterne kilder. Den slags kunne tidligere tage ugevis og kræve assistance fra analyseafdelingen, så gevinsten er enorm.

Vigtigt at have respekt for datakvaliteten

Men uanset hvor flot resultatet bliver og hvor nemt, det har været at skabe det, er substansen stadig ikke mere værd end de data, den bygger på.

”Det kræver stadig indsigt i datagrundlaget at skabe et produkt, der reelt genererer den viden, der efterlyses. For ellers er det bare garbage in – garbage out, og det ser vi eksempler på,” konstaterer Lars Bo Nielsen.

Resultatet er for eksempel, at man mødes over hver sit dashboard, men når til vidt forskellige konklusioner. Ofte fordi virksomheden ikke har ”vasket” eller valideret de bagvedliggende data. Eller fordi man har forsømt at blive enige om, hvilke datasæt, modeller og perioder, der tages udgangspunkt i.

”Hvis medlemmerne af ledergruppen bygger deres dashboards på forskellige modeller, så taler man ikke nødvendigvis samme sprog, og det er afgørende for at tage de rette beslutninger. Det er her, at vi kommer ind i billedet og hjælper med at stille de rigtige data til rådighed og sikre, at BI-indsatsen er forankret korrekt,” siger Lars Bo Nielsen.

”I dag indgår Power BI i de nye udgaver af NAV og AX, og vi har nøje kendskab til begge platforme. Så det handler ikke om at lange kasser over disken – de fleste virksomheder har allerede løsningen i huset og de basale brugerlicenser er ofte allerede inkluderet. Det handler derimod om at bibringe den sparring og knowhow, der gør virksomheden i stand til at få den optimale og opdaterede forretningsindsigt, som der er behov for,” tilføjer han.

Læs mere om nøglefunktionerne i Power BI og se en kort video introduktion.

Stor forskel på BI-modenhed og anvendelse

Selv om danske virksomheder som helhed har taget BI til sig i meget vidt omfang, er der forskel på graden af modenhed og på, hvordan virksomhederne bruger værktøjerne i praksis. For hvor nogle ifølge Lars Bo Nielsen slår sig til tåls med at kunne overskue deres top-ti kunder og salget af primærprodukter, kombinerer flere og flere virksomheder digitalisering af processer med BI.

”Vi møder produktionsvirksomheder der anvender sensorer i egen produktion samt i deres slutkunders produkter, ligesom de bruger BI til at analyserer disse data til at optimere den forebyggende vedligeholdelse eller finde helt nye forretningsmuligheder,” forklarer han.

Inden for detailhandelen arbejder man tillige ofte med så små margener, at man er nødt til at optimere i meget vidt omfang for at sikre indtjeningen.

”Har du en kæde med 100 butikker, er du f.eks. meget interesseret i at holde øje med – på overordnet plan – hvilke butikker der gør det særlig godt inden for de mest rentable produktområder. Tilsvarende har hver enkelt butikschef sit eget dashboard og kan fra dag til dag se, om den nye opstilling ved indgangen har haft den ønskede effekt, og om ugens kampagne kører godt, eller om der skal justeres lidt,” siger Lars Bo Nielsen.

Desuden anvendes BI til at analysere kunders købsmønstre og vaner i både butikker og web-shops for dermed at kunne målrette tilbud og kampagner samt optimere kundeloyalitetsprogrammer.

”Så BI er et meget alsidigt værktøj, det er blevet usandsynligt meget mere tilgængeligt – og billigere – end for blot få år siden og finder anvendelse i en lang række sammenhænge. Så hvis man ikke allerede er ved at kigge på, hvordan det kan gavne forretningen det, så burde man alvorligt overveje at gøre det,” siger han.

Stadig vigtigt med en struktureret tilgang

Så selv om cloud-teknologien gør det hurtigt at etablere en platform – og de stadig mere letbetjente værktøjer lægger op til ”gør-det-selv”-løsninger – er det stadig en kompliceret opgave at kombinere data fra mange forskellige kilder og præsentere dem hensigtsmæssigt på tværs af virksomheden. For eksempel skal data, koncepter og terminologier stadig være afstemte.

Samtidig skal der være styr på sikkerheden, så de enkelte brugere kun ser deres egne data. For at sikre dette, benytter Columbus et egenudviklet Business Intelligence framework, som sikrer en hurtigere implementering ved hjælp af templates til projektarbejdet og gennemprøvet arkitektur. Desuden bibeholdes fleksibiliteten, så den færdige løsning kan rumme præcis de KPI’ere og målepunkter, der er relevante for den enkelte virksomhed.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.