Mælkemanden er tilbage – nu digitalt

Mælkemanden er tilbage – nu digitalt

Med hjælp fra Columbus vil Hjem-Is sende salgsdata fra Hjem-Is-bilerne, helt ned på gadeniveau, direkte ind i AX, og bruge dem til at optimere salg og markedsføring af produkterne.

Robin Højstrøm

Columbus
Digital Marketing Lead
; 28.10.15    : 09:19

Hjem-Is står med et unikt distributionssystem. Snart sættes der strøm til dataindsamlingen, så forretningen kan udvides til udbringning af endnu flere varer.

Som partner og produktionsdirektør Per Roth beskriver planerne for Hjem-Is, er det let at få associationer til tidligere tiders mælkemand, der bragte mælk og smør helt ud til forbrugerens hoveddør.

Enhver kender de 125 Hjem-Is-biler, som hver uge gør holdt 80.000 steder i Danmark og lokker kunder til ved at ringe med klokken.

Omkring 90 pct. sælges i dag som impulssalg direkte fra bilerne. Men rent faktisk kan det på virksomhedens hjemmeside også lade sig gøre at bestille varer til levering på adressen, ligesom der i dag også sælges andet end is fra bilerne.

Den del af forretningen skal gerne vokse, så det sæsonbetonede issalg kan suppleres med andre varer og dermed give anledning til at udnytte bilerne mere effektivt.

Men først skal der digitaliseres, så oplysninger om salget helt ned på vejniveau ryger direkte ind i økonomisystemet hos Hjem-Is. Og det arbejde går i gang inden for kort tid, fortæller Per Roth, som allerede i dag ved en del om forbrugernes vaner.

"Der er f.eks. stor forskel på, hvor vi sælger islagkager, og hvor vi sælger light-produkter. Islagkager er primært Vestjylland, hvor der er lidt mere tradition for suppe, steg og is. Light-produkterne sælger bedst i Nordsjælland og Københavnsområdet."

Trods mange tilbagemeldinger om salget fra bilerne, mener Per Roth ikke at vide, hvad han har behov for.

"Nej, ikke ned i detaljer. I flere år har vi haft et behov for et redskab, der kan fortælle os, hvor vi markedsføringsmæssigt skal sætte ind."

Hjem-Is har derfor kastet sig over Columbus' AX-løsning, der ud over optimeringer internt i økonomiafdelingen også skal håndtere de mange salgsdata, som i fremtiden skal strømme ind fra Hjem-Is-bilerne.

"Vi er lige nu ved at teste nogle håndholdte scannere, der skal bruges ude i bilerne. Det er scanner og dankortautomat i samme enhed, som sender salgsdata ind i økonomisystemet og fortæller, hvor vi har solgt et produkt, hvad vi har fået for det og alle andre detaljer. Vi vil kunne hente data helt ned på gadeniveau. Og det eneste, vi så skal have ved siden af, er en lille printer, der kan skrive kvittering ud til kunden.

Klar primo 2016

Ifølge hans tidsplan skal de første scannere ud i rigtig test om en måned eller to.

"Og så skal vi gerne rulle det ud på halvdelen af vores depoter i starten af 2016," siger han.

Og hvad skal de mange informationer så bruges til?

"Primært salgsoptimering og markedsføring af produkterne. Men også turoptimering. Er der f.eks. områder, hvor vi ikke sælger noget overhovedet? Den slags data vil vi også få retur, så vi kan sige, at i et område kan det ikke betale sig at køre hver anden uge, som vi plejer at gøre. Der skal vi måske kun komme en gang om måneden. Eller måske skal vi komme et sted hver uge, fordi der er et godt salg."

Hvis islagkager ikke sælger godt i f.eks. Hillerød, vil du så undlade at tage dem med i bilen?

"Nej, jeg vil altid have alle produkter med på bilerne. Men rent markedsføringsmæssigt kan det godt være, at jeg vil lægge trykket på islagkager et andet sted, end der hvor de ikke sælger."

Langt flere detaljer om salget ude hos kunderne vil garanteret også kunne hjælpe mange virksomheder til at planlægge deres produktion noget bedre. Men når det handler om isproduktion er der ikke nogen hit-and-run gevinst at hente.

"Vores branche er næsten som tøjbranchen. Du skal forecaste produkterne nærmest et halvt år i forvejen. Man producerer ikke lige is i løbet af 14 dage. Det vi skal bruge næste år, har vi allerede forecastet her i august."

Hvorfor så lang tid før?

"Den fabrik, der producerer vores is, har kæmpestore linjer kørende og producerer typisk en variant af gangen. Desuden skal alt tilpasses vores produktion, vores emballage etc. Og den slags skal bestilles hjem på forhånd," siger Per Roth, men afviser i samme åndedrag, at man fremover kan undvære de medarbejdere, som i dag forsøger at forudsige efterspørgselen flere måneder frem.

"Nej, det kan vi ikke. De får bare et bedre redskab til at optimere produktionen. Der er meget, man skal være opmærksom på i forhold til is. Det er f.eks. udløbsdatoen, så vi ikke pludselig står med et overskudslager, der skal køres til destruktion."

Ud over at styre salget af is, hvordan planlægger I så at udnytte bilerne bedre?

"Vi prøver at gøre os mindre sæsonafhængige ved at have nye og andre produkter på vores biler – så det ikke kun er is, de kører med derude. Vi er begyndt at have foodprodukter med i frostsektionen. Vi samarbejder i dag med Danpo og har en masse af deres kyllingeprodukter med. Vi har også brødprodukter. Og det er ingen hemmelighed, at vi arbejder meget på at få mange flere produkter ind i den kategori."

Skal I så køre flere ture?"

Det vil vi gerne, hvis produktet og salget er til det. Du kan godt sige, at vi ser os lidt som den gamle mælkemand, der gerne vil ud at have det personlige salg. For os er det vigtigt, at vi får udvidet porteføljen på det område. Vi har jo et unikt distributionsled, som ingen andre har herhjemme. Og det skal vi bare have udnyttet meget bedre. Om vinteren kører vi ikke så mange ture, som vi gør om sommeren. I fremtiden vil vi prøve at udpege de områder, som er fornuftige at køre i om vinteren. Og det vil de data, vi får ude fra bilerne, selvfølgelig hjælpe med til," siger Roth, hvis virksomhed ejer tre af Hjem-Is-depoterne, mens syv ligger hos franchisetagere.

Hvem betaler for al den nye teknik?

"Det bliver på et eller andet niveau et split mellem moderselskabet og franchisetagerne.

Selve softwaren er primært noget, som moderselskabet betaler. Men vi er allesammen enige om, at vi skal have det her system."

Artiklen blev oprindelig bragt i Børsen Digital den 20. oktober 2015.

Kontakt Columbus på 70 20 20 37 eller send en besked, hvis du ønsker at få mere viden om, at gå digitalt med AX.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.