Få 5 gode råd til en hurtigere årsafslutning

Få 5 gode råd til en hurtigere årsafslutning

Det er blevet den tid på året igen, hvor lyset i mange virksomheder er tændt til sent om aftenen i økonomifunktionen. Mange virksomheder udarbejder nemlig årsafslutning nu.

Robin Højstrøm

Columbus
Digital Marketing Lead
Tags: 
; 30.01.16    : 21:24
Få 5 gode råd til en hurtigere årsafslutning

Årsafslutningen er en lang proces. For mange i økonomiafdelingen betyder det lange arbejdsdage, måske også i weekenden, hvor man indhenter data, behandler den, validerer og udarbejder rapporter. Det er hårdt arbejde – især fordi der er flere forhold, der trækker årsafslutningen ud. Her er listen over seks udfordringer til en hurtig årsafslutning – og fem gode råd til at gøre den hurtigere.

Udfordringerne for en hurtig årsafslutning

1. Mangel på træning

Når medarbejderne ikke er klædt ordentligt på til at anvende systemerne og håndtere processerne, trækker det årsafslutningen gevaldigt ud. Jo mere træning medarbejderne har i systemerne, des hurtigere går det.

Det er selvfølgelig vigtigt at træne nye medarbejdere, men en årlig opfrisker er heller ikke en dårlig idé. Så er alle involverede helt med på processen.

2. Ingen opbakning fra ledelsen

Det er afgørende, at ledelsen støtter op om og prioriterer en hurtig årsafslutning. Medarbejderne skal nemlig forstå vigtigheden af en hurtig årsafslutning, ellers bliver årsafslutningen bare set som spild af tid. Og hvis årsafslutningen blot anses som en tidsrøver, så risikerer man, at medarbejderne sjusker med at indsende data til tiden.

3. Flere forskellige systemer

Det er en kolos om benet, når der bruges flere forskellige systemer i de forskellige afdelinger. Det tager værdifuld tid væk fra det strategiske arbejde, når medarbejderne i økonomiafdelingen skal bruge tid på flere systemer.

4. Utilstrækkelige systemer

Når en virksomhed skal håndtere flere inkompatible systemer, giver det masser af manuelt arbejde, som også trækker årsafslutningen ud. Det kan også besværliggøre processen, at man skal logge ind i flere forskellige systemer for at hente data, som så skal samles i et nyt system.

5. Mangelfuld kommunikation

Når ledelsen fejler i at kommunikere tydeligt til resten af organisationen, kan det også gøre årsafslutningen længere. Det er en sikker måde at forsinke indsendelsen af data fra andre afdelinger, når de ikke tydeligt har fået fortalt vigtigheden og deadlines for indsendelsen af data.

6. Dårlig dialog med revisorer

Hvis man ikke holder jævnlige møder eller hyppig dialog med sin revisor, har man ikke muligt for at tage hånd om problematiske problemstillinger, før det måske er for sent.

Læs mere om Prophix, der automatiserer økonomifunktionens processer som budgettering, rapportering, planning, forecasting, analyser, konsolidering mv.

Mange fordele ved hurtig årsafslutning

En hurtig årsafslutning vil først og fremmest tage en klods fra økonomifunktionens skuldre, så de vil få mere tid til forretningsudviklende opgaver. En hurtig årsafslutning vidner også om, at virksomheden tager sit ansvar seriøst om at rapportere sin finansielle situation internt og eksternt.

Når økonomifunktionen har implementeret ordentlige teknikker til at foretage en hurtigere årsafslutning, får beslutningstageren hurtigere vigtig finansiel information at arbejde ud fra.

Troværdig finansiel information bliver hurtigere tilgængelig. Det giver beslutningstagerne mulighed for at tage hurtige og informerede beslutninger. Det giver også bedre mulighed for hurtigere at kunne se fremad og planlægge fremtiden.

Få 5 gode råd til en hurtigere årsafslutning

I Prophix’ whitepaper: A Faster Year-End Close kan du læse 5 gode råd til at få en hurtigere årsafslutning.

Kontakt Columbus på 70 20 20 37 eller send os en besked, hvis du ønsker at høre, hvordan vi kan hjælpe med at forkorte årsafslutningen i netop din virksomhed.

Artiklen er oprindelig publiceret på Prophix' blog.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.