E-handelsprisvindere: Helhedssyn giver omnichannel-pris

E-handelsprisvindere: Helhedssyn giver omnichannel-pris

VVS-grossisten Brødrene Dahl tog E-handelsprisen 2014 med storm, da de blev kåret som bedste omnichannel-virksomhed og tog den generelle pris E-handelsprisen Guld.

P360.dk by Columbus

Columbus
Redaktionen
; 04.06.14    : 08:51
Brødrene Dahl, der er del af Saint-Gobain Distribution Denmark A/S baseret i Brøndby, er netop løbet med E-handelsprisen Guld og E-handelsprisen for bedste omnichannel-virksomhed ved prisoverrækkelse i Falconer Salen på Frederiksberg.
Brødrene Dahl, der er del af Saint-Gobain Distribution Denmark A/S baseret i Brøndby, er netop løbet med E-handelsprisen Guld og E-handelsprisen for bedste omnichannel-virksomhed ved prisoverrækkelse i Falconer Salen på Frederiksberg. 
 
E-handelsprisen uddeles årligt af Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH. Til prisfesten er der uddelt i alt 12 E-handelspriser, hvoraf både prisen for bedste omnichannel-virksomhed og den overordnede pris – E-handelsprisen Guld – gik til Brødrene Dahl, som med juryens ord har ”en imponerende e-handelsomsætning og flotte vækstrater år for år”.
 
Opskriften på succes er et intensivt arbejde med data, som Brødrene Dahl forklarer.
 
»Jeg tror at forskellen på os og andre, som har stillet op til E-handelsprisen, er helheden. I dag tilbyder vi vores kunder, at de kan handle på alle kanaler – på nettet, i butikker, på mobil – og de kan trække det direkte ind i økonomisystemet. Det er ikke så udsædvanligt, det kan mange andre og det er også nærmest et krav i dag«, siger Christian Agger, E-handels- og marketingdirektør i Saint-Gobain Distribution Denmark, der står bag blandt andet Brødrene Dahl til P360.dk. 
 
»Forskellen ligger nærmere i, at vi arbejder intensivt med vores data. Hver gang en kunde handler hos os, uanset platform, så analyserer vi data for at blive klogere på, hvordan vi skaber nye funktionaliteter og hvordan kunderne opfører sig. Før i tiden sendte vi kampagner ud med spredehagl. Sådan gør vi ikke i dag. Vi målretter kampagnerne ud fra vores data, så fx VVS-kunder ikke får industritilbud og omvendt. Det bliver meget mere relevant og målrettet, og vi har arbejdet rigtigt meget med denne datadimension, også i butikkerne,« siger Christian Agger. 
 
Baggrunden for det intensive dataarbejde, som blandt andet sker i samarbejde med datamining-virksomheden Innohead, er et skifte i kundernes forbrugsmønster.
 
»Vi kan se inden for branchen, at der sker et kæmpe skifte – kunderne handler lige nøjagtigt på den enhed, de står med. En VVS’er står fx med sin smartphone hos Fru Jensen og vil have en stump, som han skal bruge inden for en time. Hvis det er større projekter, der indkøbes til, så sidder de ved computeren, mens vi oplever, at kunderne typisk ringer ind, når de sidder i bilen. Vi skal være til stede, hvor de er – hele tiden. Tidligere fik vi ikke ordrer efter klokken 16.00, men nu kommer 1/3 af vores omsætning efter klokken 18.00. Hvis vi vil være med i gamet her, så skal vi være til stede hvor de er, når de har behov for det«, fortæller Christian Agger videre. 
 
Ifølge Agger har værktøjerne, Brødrene Dahl bruger til at drive e-handel med, gjort det muligt at gå noget mere målrettet til værks end tidligere. 
 
»Der findes en talemåde inden for marketing med, at problemet med marketing er, at du ved at du spilder halvdelen af dit budget. Problemet er, at du ikke ved hvilken halvdel. I takt med at vi bruger datamining til at blive klogere, kan vi se det der virker og fintune eller smide det væk. Vi prøver os meget frem. Det er i dag hurtigere, nemmere og mere målrettet at drive e-handel,« siger han.
 
En relancering af Brødrene Dahls hjemmeside, bd.dk, har vist, at omsætningen stiger. Brødrene Dahl benytter i dag Movex ERP-systemet bag løsningen og Umbraco som CMS-system. Microsoft Server driver e-handelsmotoren, mens de bruger Adobes værktøjer til targeting på hjemmesiden, analyseværktøjer og søgemotor.
 
E-handelspriser er ikke helt nyt for Brødrene Dahl. VVS-grossistvirksomheden vandt i 2009 og 2013 BTB-prisen ved E-handelsprisens uddeling.
 

Videre til europæisk finale

Brødrene Dahl går som vinder videre til den europæiske finale ”European E-commerce Awards”, der afholdes i juni ved konferencen Global Ecommerce Summit i Barcelona.
 
Sidste år løb Unisport med E-handelsprisen Guld og vandt senere bronze ved finalen i Barcelona. Tidligere danske deltagere i European E-commerce Awards har hentet sølv og bronze i Barcelona, heriblandt Stylepit (tidligere SmartGuy) og Unisport, ligesom Lego har modtaget en specialpris.
 
De 12 vindere ved 2014-udgaven af E-handelsprisen
  • Bedste nye e-handelsvirksomhed – AllUnite
  • Bedste omnichannel-virksomhed – Brødrene Dahl
  • Bedste B2B-virksomhed – Autobutler.dk
  • Bedste mobile løsning – MobilePay
  • Brancheprisen Livsstil – Normann Copenhagen
  • Bedste B2C-virksomhed - under 30 mio. – Junkbusters
  • Bedste B2C-virksomhed - over 30 mio. – SAXO.com
  • Bedste cross border-virksomhed – Unisport
  • Bedste re-design af webshop – Drivr
  • Bedste e-handelscase – In2media / Trifork for MobilePay
  • Brugernes Favorit – BON’A PARTE
  • E-handelsprisen GULD: Brødrene Dahl

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.