Derfor skaber dansk produktion internationale konkurrencefordele

Derfor skaber dansk produktion internationale konkurrencefordele

Brugerdreven innovation, produktudvikling med kunder og dansk produktion tilfører op til seks gange højere værdi til produkterne.

Flemming Paasch

Easyfood
CEO
; 03.04.14    : 10:05
Brugerdreven innovation, produktudvikling med kunder og dansk produktion tilfører op til seks gange højere værdi til produkterne.

Hos Easyfood ønsker man ikke at deltage i et kapløb mod bunden, med konstant diskussion af lavere lønninger og længere arbejdstider. Selv om der også på Easyfood hele tiden er fokus på optimering og eliminering af spild, bruger man hellere den frigjorte energi på at tilføre produkterne merværdi, som kan øge toplinjen end på at skære i organisationen. Og dermed er man med til at fastholde og udvikle danske industriarbejdspladser.

»Siden vi startede virksomheden for 12 år siden, har vi arbejdet målrettet på at opbygge en kultur, hvor alle bidrager og med lav magtdistance. En flad organisation. Vi siger tingene, som vi ser dem, og vi handler på de oplysninger vi har – på en transparent og ærlig måde. Det er en meget skandinavisk model, og vi synes i høj grad, at vi høster konkurrencefordele af det, blandt andet gennem medarbejdernes lyst til at bidrage til produkt- og effektivitetsudvikling«, fortæller adm. direktør Flemming Paasch fra Easyfood i Kolding.

Fleksibelt pendul

Flere og flere danske virksomheder bevæger sig i retning af såkaldte ”innovationsfabrikker”, hvor et produkt udvikles og fremstilles som prototype i Danmark for efterfølgende at blive produceret i udlandet. Fx har Coloplast offentligt talt om denne tilgang som en metode de vil satse mere på. Når varians er blevet fjernet og produktionen er stabil, kan produktionen outsources til fabrikker i fx Polen, Ukraine eller Kina, hvor lønomkostningerne er lavere.

Trafikken går dog ikke kun den ene vej, fødevaredirektøren forklarer:

»Det handler om at være fleksibel, så vi kan reagere på de muligheder, markedet tilbyder. Aktuelt er der en mulighed i at udvikle et ”up-market produkt” baseret på dyrere, friske råvarer og tilbyde det til forbrugere, der gerne vil have lokalt producerede fødevarer. Derfor trækker vi produktionen af kærnemælkshorn hjem fra Polen, videreudvikler dem og producerer dem i Danmark. Et andet produkt som har en anden markedsmodenhed og er underlagt andre forbrugerpræferencer, kan det så være, at vi i en periode får produceret hos en partner i udlandet. Ligesom et pendul, kan det svinge frem og tilbage. Fleksibilitet er nøgleordet, men fleksibilitet baseret på at udnytte styrken i de kerneværdier, der er i virksomheden«.

Easyfood producerer fortsat forskellige produktserier hos udenlandske partnere. Fx anvender man en italiensk partner til pizzaproduktion og en Bosnisk partner til at producere brød med mellemøstlig appel. Ifølge Flemming Paasch fordi de pågældende partnere simpelthen er bedre til det.

Hurtig omstilling og høj involvering

Hvis et produkt skal produceres i Danmark, ud over produktmodnings- og prototypefasen, skal det altså være et produkt, der kan tilføres merværdi på grund af kvaliteten og engagementet blandt danske medarbejdere. Men hvordan viser denne merværdi sig så?

»Producerer vi i Danmark skal produktet repræsentere fem til seks gange højere værdi. Det kan vi heldigvis i mange tilfælde finde mulighed for at tilføre det. Det gør vi ved at arbejde bredt med at tilføre værdi. Vi fokuserer på brugerdreven innovation, hvor vi udvikler produkter sammen med vores kunder. Vi kører små serier med meget hurtig omstilling og er generelt gode til i alle virksomhedens afdelinger, at arbejde frem mod høj effektivitet, samtidig med at vi har værditilvækst for os selv og vores kunder for øje. At flere af vores ufaglærte medarbejdere er uddannet til at gå med antropologer ud og lave observationer af forbrugeradfærd, synes jeg er et meget godt eksempel på det«, mener Flemming Paasch.

Kultur og økonomi

Det lyder som om, at Easyfood ledes strategisk værdidrevet. Men er der ikke også en bare en lille smule regneark og ERP-data inde over beslutningerne?

»Heldigvis har jeg fantastisk dygtige funktionsledere omkring mig, som er gode til at vurdere, simulere og konsekvensberegne de ideer vi får. Det giver den fordel, at vi kan holde fast i de værdier og den kultur, som vi har arbejdet så hårdt på at opbygge, uden at risikere at ryge i afgrunden på grund af dårlige beslutninger. Sandheden er jo, at der ikke er et modsætningsforhold mellem at arbejde med værdibaseret ledelse og anvende fakta og nøgletal. Man skal blot sørge for, at fokusere på de rigtige ting. Derfor er et af vores vigtigste nøgletal, hvilken grad af omsætningen der kommer fra nye produkter. Ligesom vi naturligvis anvender Lean og andre optimeringsmetoder, med tilhørende nøgletal. Det understøtter vores værdier om både innovation og effektivitet – og vores kultur om involvering og medansvar gør det muligt at levere flotte resultater på de områder, vi måler på«, slutter Flemming Paasch.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.