De tre største logistiske udfordringer ved omni-channel retail

De tre største logistiske udfordringer ved omni-channel retail

Omni-channel retail er over alt udråbt til at være fremtiden. P360.dk samler her op på de vigtigste tip til at få succes.

; 28.03.14    : 07:57

Robin Højstrøm

Columbus
Digital Marketing Lead

Opnår du den nødvendige omsætningshastighed i dit lager samt synlighed og indsigt i dine processer, som kræves for god omni-channel retail? Det lyder måske som en meget stor opgave, men det er trods alt en opgave, som mange virksomheder allerede nu lykkes med. Hvis du skal nå at trække fra dem, er det nu toget kører.

Ordrestyring, fulfillment (integreret end-to-end-forsyningskæder) og logistikstrategier skal være ensrettet med butiksstyring, web, mobil, call-center og ordrer via sociale medier. I retail, det være b2c eller b2b, skal de rette produkter altid være på lager og klar til afsendelse. Ikke nok med det, skal du også være i stand til at levere varerne via de specifikker kanaler, som kunderne efterspørger og ikke mindst til den rette pris. Gør du det, vinder du salget. Gør du det til stadighed, kan du opnå konkurrencemæssige fordele, som differentierer dig positivt fra konkurrenterne.

 De sidste kilometre kan udgøre op til ¾ af alle omkostninger i forsyningskæden.

Omni-channel retail går ikke i sig selv igen

Du kan lige så godt vænne dig til, at vi har rykket os fra multi-channel retail til omni-channel retail. Nye online og mobile teknologier tvinger retail ind i en ny verden - en verden, hvor effektiv omni-channel marketing, service og fulfillment om muligt er endnu mere kritiske succesparametre end tidligere. Der er et væld af gamle og nye udfordringer, som kredser omkring fulfillment, logistik og leveringshastighed. Derfor er det heller ingen hemmelighed, at vi er nødsaget til at agere globalt. Den stadige vækst af online- og mobilt salg betyder, at dine kunder kan være overalt på kloden, og at ordrer tikker ind 24/7. Det betyder også, at du godt kan indstille dig på logistiske mareridt, hvis ikke du er i stand til at løfte tre kritiske fulfillment udfordringer: hastighed i forsyningskæden, synlighed i dine processer og logistiske strategier.

Der er kun én vej frem

  • 62 % forventet vækst i e-Retail-salg over de næste tre år
  • 8 % forventet vækst i e-Retail-salg frem mod 2016
  • $327 mia. forventet globalt retail-salg via smartphones i 2016

(Kilde: Forrester Research 2012)

62 % forventet vækst i e-Retail-salg over de næste tre år

Hastighed i forsyningskæden

Dine kunder forventer umiddelbar afklaring på alle deres ønsker. Det betyder, at de modtager deres ordre hurtigt, ofte næste dag, og ovenikøbet uden ekstra omkostninger. Jo hurtigere du kan håndtere og afsende ordrer, jo hurtigere vil dine kunder være. Det betyder desværre også, at jo langsommere du er til at håndtere ordre-til-leveringsprocessen, jo større risiko er der for, at du taber salget, og at kunderne ikke vender tilbage. Hastighed i forsyningskæden er essentiel. Men det er nemmere sagt end gjort. Når du omfavner omni-channel retail, åbner du op for en meget bredere kundebase i et langt større geografisk felt. Mens det er godt i forhold til muligheder, kan det også vise sig som en sand Pandoras æske, hvis ikke du i stand til at levere hurtigt og billigt til alle kunder. Succes kommer kun ved at optimere alle fulfillment-processer og ved at anvende teknologi, der kan automatisere og accelerere afsendelse og sporing og skabe synlighed i kritiske transport- og leveringsprocesser.

Gode råd til at øge hastighed i forsyningskæden

  • Invester i teknologi, der automatiserer og øger synligheden i logistiske processer
  • Fokuser på integration omkring data, systemer, transaktioner og partnere
  • Real-time business intelligence på tværs af kanaler
  • Optimer compliance-processer og tilhørende teknologi

62% af forbrugerne fravælger online-retailere, hvis ikke varerne leveres inden for to dage af det aftalte tidspunkt.  

(Kilde: Voxware Survey 2012)

 Succes kommer kun ved at optimere alle fulfillment-processer og ved at anvende teknologi, der kan automatisere og accelerere afsendelse og sporing og skabe synlighed i kritiske transport- og leveringsprocesser

Dos and don’ts inden for optimering af forsyningskæden

  • Undgå batch-ordrestyring
  • Undgå opdelt ordrestyring og levering
  • Undgå blind outsourcing
  • Undgå situationer, hvor du ikke kan imødekomme ordrer
  • Gå efter real-time ordrestyring
  • Gå efter integration af ordre og leveringssystemer
  • Gå efter fuldt integreret samarbejde med eksterne partnere
  • Gå efter en ensrettet demand planning

Synlighed i dine processer

Ved du, hvor dine ordrer befinder sig? I en verden styret af omni-channel retail er det en stadig kamp at opnå synlighed på tværs af dine lagre og indsigt i realtid i dine ordrer, uagtet hvor de befinder sig. Hvis du ovenikøbet arbejder med flere systemer og uigennemsigtige og usammenhængende processer og samtidig mangler indsigt i forhold omkring eksterne partnere, bliver en gennemsigtig ordre-til-leveringsproces i bedste fald til en større udfordring . Du skal derfor have et retvisende syn for kundernes varer igennem hele fulfillment-processen, ellers bliver det ikke blot udfordrende, men helt umuligt at håndtere kundernes forespørgsler tilfredsstillende.

Kunderne er bedøvende ligeglade med, om fulfillment-processen outsources, eller om I benytter jer af drop-shipping (fjernlagre) – kunderne vil vide, hvor deres varer befinder sig, og hvornår de modtager dem. Der findes ingen gode undskyldninger, der kan trækkes op af lommen. Kunderne har købt en vare af dig, og det er dit ansvar at imødekomme deres leveringsforventninger.

Succes med Omni-channel kræver, at du opsætter og tilretter organisationens forretningsprocesser og teknologier på tværs af forretningskanaler, så kunderne altid kan købe, modtage og returnere ordrer via de kanaler, de ønsker – alt i mens du og dit hold bibeholder et kundeorienteret sigte, hurtige svartider og end-to-end gennemsigtighed.

Synlighed i processerne kommer ikke af sig selv

  • 58% af retailere har minimal eller ingen integration med deres forretningsprocesser
  • 56% af retailere har minimal eller ingen integration med deres teknologiske løsninger

(Kilde: Aberdeen omni-channel retail survey, 2012)

Gode råd til at øge synlighed i dine processer

  • Fokus på integration af processer på tværs af forsyningskæden
  • Implementering af et kontrolpanel for transaktioner og kundernes ordrer
  • Automatisering af ordreovervågning på tværs af kanaler
  • Notifikation af fejl og mangler ved fulfillment og levering

Logistikstrategier

Mange retailere er ved at indse, at de traditionelle transportnetværk kræver ekstra fokus for at understøtte de nye omni-channel-behov. Dengangman ’kun’ skulle håndtere leveringer til butikker er langt borte. I dag skal man levere til private hjem og forretninger over hele kloden, - endda billigere og hurtigere end nogensinde før. Derfor er logistisk strategier ikke bare ønskværdige, de er bydende nødvendige. Derfor er du også nødt til at indgå i tættere samarbejde med speditører og opnå bedre indsigt i forskellige transportformer. Med en fleksibel og tilpasningsvenlig logistikstrategi får du mulighed for at vælge de lokale og globale transportorganisationer, der bedst understøtter din transportstrategi. Teknologiske løsninger støtter dig i at få bedre indsigt i indkøb- og transportmuligheder, og gør det muligt at eksekvere hurtigere på fulfillment og leveringsstrategier. Med et kontrolpanel over dine eksterne partnere og transaktioner kan du integrere og håndtere alle dine eksterne forhold samtidig med, at du opnår bedre fleksibilitet i håndtering af omkostninger kontra leveringshastighed. De sidste kilometre kan udgøre op til ¾ af alle omkostninger i forsyningskæden.

(Kilde: A Mixed Blessing for Parcel Companies,” Financial Times, March 11, 2012)

Gode råd til at øge logistisk innovation

  • Opgrader dine teknologiske løsninger til at understøtte integration med adskillige eksterne partnere
  • En enkelt partner som styrer dine eksterne handelsdokumenter
  • Automatiske opdateringer af dine eksterne partneres priser og data
  • En fuldt integreret fulfillment og leveringsplatform på tværs af kanaler
  • Overvågning og styring via et kontaktpanel

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.