CRM 2015: Social Listening er stort uudnyttet område for produktionsvirksomheder

CRM 2015: Social Listening er stort uudnyttet område for produktionsvirksomheder

2015 betyder på en række forbedringer til dit Dynamics CRM. Der er opdateringer på vej til bedre Social Listening og integrationen med din virksomheds ERP-system. Det skaber bedre sammenhæng mellem produktion, salg og markedsføring. Og potentialet for integration med sociale medier er stort i Danmark, påpeger ekspert.

Morten Gad

Columbus
Specialkonsulent i Dynamics CRM
; 18.09.14    : 15:30

Det bliver nemmere for din virksomhed at overvåge LinkedIn, Facebook, Twitter og din virksomheds integration med et ERP-system bliver forbedret. Det bliver kort sagt de største nyheder til dit Microsoft Dynamics CRM-system frem mod 2015. Ikke alle detaljer er på plads, men her er hovedlinjerne:

Det sociale øre

Fremover bliver det nemmere og hurtigere at embedde resultaterne af eksempelvis et hashtag eller definerede ord, som din virksomhed bruger i blandt andet en salgskampagne eller tilknyttet en produktserie. Gennem et dashboard kan man hurtigere identificere sætninger, ord, gruppedebatter og lignende. Man kan selv kode dem efter, om de skal analyseres negativt, positivt eller neutralt af systemet. 

Både for produktionsvirksomheder og andre er det altafgørende, at man kan følge sin omtale på blandt andet Facebook. Med godt tre millioner danske Facebook-konti, kan både negativ og positiv omtale hurtigt brede sig. Derfor er et vigtigt at kunne overvåge nemt gennem Dynamics CRM.

Men måske vil du og din virksomhed også gerne blive bedre til at profilere og styrke forholdet til enkeltkunder? Noget der for en produktionsvirksomhed med flere leverandører kan vise sig at blive afgørende. Her vil 2015 i Danmark formentlig byde på opdaterede muligheder for Social Insight. Det betyder konkret, at din virksomhed kan følge en salgsproces gennem kilder på LinkedIn.

Lige nu er Social Insight bundet op på et CRM Online Professionel-abonnement i USA. Men et dansk marked kan blive aktuelt i det nye år. Danske virksomheder investerer tæt på 750 millioner kroner i CRM-systemer, så det danske marked er interessant for Microsoft.

Et område med stort potentiale

Ifølge Morten Gad, der er konsulent i CRM hos Columbus, er der et stort potentiale i Danmark, når det for produktionsvirksomheder handler om at udnytte data fra sociale medier.

»Min erfaring er, at Social Listening stadig er en meget ny ting i Danmark. Selvfølgelig beskæftiger de største virksomheder sig med det. Men det ligger rigtig store udviklingsmuligheder for mindre virksomheder også, når det drejer sig om at bruge data fra LinkedIn, Facebook og Twitter,« fortæller Morten Gad til p360.dk.

En af de vigtigste egenskaber ved Social Listening er, at man som virksomhed også kan ’aflytte’ konkurrenterne. Heri kan ligge store fordele:

»Det er vigtigt at holde øje med sine egne kunder. Men det er mindst lige så vigtigt at overvåge konkurrenterne på sociale medier. Det kan give en del viden, hvis man deler forretningsområde,« siger Morten Gad.

Det stærke fokus på sociale medier betyder, at Microsoft nu bygger videre på det tredje led i en moderne virksomhedsstruktur. Virksomheder kan lade intelligente ERP-systemer tage sig af sin produktion og dermed sikre høj produktivitet, automatiserede processer og bedre lagerstyring.

Med CRM-systemer kontrollerer produktionsvirksomheder bedre, at kunderne er tilfredse, og at den høje produktivitet giver et reelt afkast. Med Social Listening kombinerer Microsoft værdi af data fra både ERP og CRM og trækker på sociale medier til at måle effekten af virksomhedens portefølje af produkter, og hvordan de bliver modtaget hos slutbrugerne på sociale medier som Facebook og Twitter. Dermed danner Social Listening grobund for Business Intelligence.  

Integration med ERP-system

Microsoft selv lover også, at det bliver nemmere at sætte virksomhedens ERP-system op til at arbejde sammen med Dynamics CRM. Uden at ville løfte meget af sløret, vil Microsoft forbedre den Connector-løsning, Microsoft allerede i dag tilbyder, så virksomhedens CRM-data kan integreres med kundeservice, leveranceoversigter, økonomisystemet og lignende. Connector-løsningen opdateres løbende, senest i en Dynamics V3 CU 3-version. Vil du vide mere om Connector kan du læse her.

Alt i alt skal det sikre, at virksomhedens prognoser bygger på egentlige pipeline-data, og at kundeoplysninger opdateres i realtime.

»Det giver et godt, 360 graders billede af den kunde, man håndterer. For produktionsvirksomheder ligger den vigtige data der allerede hos i bogføringen, finansafdelingen. Det er direkte uklogt ikke at udnytte mulighederne for integration af de her system. Det giver et langt bedre udgangspunkt,« fortæller Morten Gad fra Columbus.

Han mener grundlæggende set, at det er meget svært at få succes med sit CRM-system, hvis man ikke integrerer det med eksempelvis sit ERP-system, så man har langt flere informationer om kunderne.

»Det er uklogt ikke at trække på de data, man i forvejen har. Dermed undgår man, at henholdsvis back-office i form af produktion og bogføring, kombineret med front office i form af marketing og kundeservice, laver dobbeltarbejde. Det handler om at bruge data mere intelligent,« slutter Morten Gad.

Flere sprog og ændret support

Ved siden af de forbedrede muligheder for at overvåge sociale medier og integration med ERP-systemer opdaterer Microsoft også Dynamics CRM med 29 nye sprog, ekstern prisfastsættelse og multilevel-hierarkier. Elementer, der styrker overblikket over din kunder. Igen noget, der også kan bruges sammen med dit ERP-system.

Sidst bør nævnes, at Microsoft med sin Q4 2014 og Q2 2015-lanceringer ændrer i sin support. Det betyder understøttelse til:

  •  Windows Server -2012 & 2012 R2
  • Windows Client - Vista, Windows 7 & Windows 8
  • ADFS - 2.0, 2.1, 2.2
  • SQL Server - 2012
  • Exchange Server -2010 & 2013
  • Outlook - 2010 & 2013

Men det betyder også, at din support frafalder, hvis din virksomhed bruger:

  • Windows Server 2008 & 2008 R2
  • SQL server 2008 & 2008R2
  • Windows Small Business Server (alle versioner)
  • 2008 Series Terminal Servers
  • Windows Vista
  • SharePoint 2007
  • Exchange 2007
  • Internet Explorer 8, Internet Explorer 9

Hvis du har spørgsmål og vil vide mere om fremtidens Dynamics CRM, kan du kontakte en af Columbus' eksperter. 

Morten Gad på mga@columbusglobal.com eller tlf. 29 69 08 10. 

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.